CONFERINȚA DE PRESĂ SUSȚINUTĂ DE MINISTRUL APĂRĂRII NAȚIONALE
- 15 MARTIE 2005 -

Audio .mp3  |   Video .mpg
 

Lt.col. Gelaledin Nezir: Bună ziua doamnelor și domnilor, distinși invitați, bine ați venit la prima conferință de presă susținută de ministrul apărării naționale, dl. Teodor Atanasiu. Am vorbit cu domnul ministru puțin mai devreme, noi sperăm ca o dată pe lună cel puțin sau de câte ori sunt subiecte majore care ar putea fi discutate sau lămurite să ne adunăm în această formulă, desigur dacă și dumneavoastră doriți. L-aș invita pe domnul ministru să ne spună în câteva cuvinte, pentru că această întâlnire este mai mult una informală. Știm că aveți foarte multe probleme de lămurit așa că o să vă lăsăm timp mai mult pentru întrebări. Domnule ministru câteva măsuri, gânduri pe care le-ți luat de când sunteți ministru al apărării.

Teodor Atanasiu: Deci, fiind prima întâlnire într-o conferință de presă de când sunt ministru, vreau să vă spun două dintre prioritățile Ministerului Apărării Naționale, prima ar fi reforma instituțională pe care vrem să o implementăm la M.Ap.N. și acest lucru cred că este deja cunoscut de dumneavoastră. Am făcut un proiect de lege pe care o să-l înaintăm Parlamentului României, un proiect de lege care să prevadă o nouă structură pentru M.Ap.N., o structură care să corespundă cerințelor de modernizare a ministerului și în același timp de restructurare a Armatei României sau, cu alte cuvinte, o să avem un minister redimensionat cu un număr mai scăzut de militari decât cel care este în prezent, cu structuri mai flexibile, mai dinamice, cu atribuții care nu se mai suprapun și cu alte cuvinte un proiect de lege care va fi foarte, foarte mult contestat de către aproape toată lumea, fiindcă știți, când se face o reformă toată lumea este nemulțumită fiindcă își vede periclitat postul, toată lumea este nemulțumită fiindcă se reduc numărul de posturi, toată lumea este nemulțumită fiindcă se reduc posturi de conducere și atunci toți cei care lucrează în sistem o să-și găsească câte un reprezentant, probabil în Parlament sau în media, prin care să-și exprime punctul de vedere. De asemenea sunt foarte mulți militari, foști militari care astăzi sunt parlamentari, sunt foarte mulți miniștri și secretari de stat foști la M.Ap.N., care astăzi sunt în parlament, fiecare cunosc ministerul de la data de la care au funcționat ei în cadrul ministerului și o să aibă punctele lor de vedere proprii față de acest proiect de lege. Eu doresc doar să vă cer sprijinul pentru a informa corect opinia publică cu ceea ce ne-am propus noi să facem și sper că împreună cu echipa cu care promovăm acest proiect de lege să fim în stare să lămurim majoritatea din Parlamentul României că este un proiect de lege util ministerului, util armatei române, util poporului român, să fie votat așa cum îl propunem noi. De asemenea, fiindcă cu siguranță vor fi întrebări vreau să vă spun câteva lucruri despre un alt obiectiv important al nostru: este lupta împotriva corupției sau cu alte cuvinte vreau să vă declalr din start că și la M.Ap.N. lucrează români și, și aici se poate manifesta corupția, noi încercăm să prevenim astfel de manifestări și din acest motiv structura pe care am creat-o și modul în care am creat această structură încearcă să descurajeze aceste acte de corupție. Astăzi aproape toți ordonatorii de credite principal, secundar sau terțiar de la Ministerul Apărării au dreptul să facă contracte și fac, semnează contracte de achiziții după noua structură. O să restrângem acest drept în două locuri specifice, două direcții specifice, una care se va ocupa de înzestrarea pe domeniul strict al echipamentului militar - armament, muniție, echipamente - și altul care se va ocupa strict de celelalte contracte ale armatei care să le denumim generic, administrative. Deci, cu alte cuvinte, o să creem doar două structuri care să fie mai ușor controlabile decât zecile de structuri care există astăzi și unde se fac contracte. De asemenea, cred că ați văzut măsura care am luat-o deja ca act de transparență: am publicat pe site-ul M.Ap.N. atât contractele pe care le avem în derulare, cât și propunerile de achiziții pentru anul 2005. Încercăm, prin acest mod, să fim foarte transparenți și să diminuăm pe cât posibil actele de corupție care ar putea să apară. De asemenea, fiindcă nu suntem organ de anchetă și, cu atât mai puțin, de decizie deliberativă de justiție ca să putem stabili vinovații, fiindcă am avut și noi semnale că unele dintre contractele M.Ap.N. ar trebui verificate mai atent fiindcă generează suspiciuni. Acolo unde am constatat acest lucru am și schimbat din funcție pe cei care dețineau funcții de directori de direcție la direcțiile respective, pentru ca actul de control să se desfășoare mai ușor și cu mai puține intervenții. Ați văzut și la Direcția Domenii și Infrastructuri, cât și la Direcția Logisitică în urmă cu aproximativ o lună de zile au fost schimbați cei doi șefi de direcție fiindcă acolo este atât Corpul de Control, cât și Auditul Intern, care fac câteva controale pe unele dintre contracte acolo unde am și găsit elemente care nouă ne-au trezit bănuieli. Am trimis acele elemente organelor judiciare de anchetă respectiv procuraturilor; atât la PNA cât și la procuratura civilă.

Lt.col. Gelaledin Nezir: Permiteți o rectificare pentru o corectă înțelegere. Este vorba de Comandamentul Logistic Întrunit și de Direcția Domenii și Infrastructuri, deci nu Direcția Logistică.

Traian Atanasiu. Dacă sunt întrebări vă stau la dispoziție.

Adrian Fulea, TVR: V-aș propune să faceți conferințe de presă săptămânale pentru început ca să nu mai dăm telefoane la Biroul de Presă să aflăm dacă ne aprobați sau nu niște date despre. am trimis un fax acum vreo zece zile și mi s-a spus că este la dvs. Și încă nu ați stabilit, dar pentru că tot suntem în conferință de presă o să profit să vă pun aici întrebările. La una mi-ați răspuns, cea cu reorganizarea, mai am două întrebări în legătură cu vânzarea de armament către Irak, una ar fi, ce s-a stabilit până acum? A doua, bănuiesc că toată lumea așteaptă să ne spuneți ce-i cu bazele militare americane.

Teodor Atanasiu: Cu privire la contractele comerciale pe care le încheiem cu vânzarea de tehnică militară către Irak este de domeniul Romtehnicii pot să vă spun, ca și date publice, că noi intenționăm să vindem din surplusul care-l avem pe stocuri, atât armament cât și muniție, contractul între Romtehnica și partenerul irakian este încheiat și urmează să se desfășoare celelalte etape de derulare a contractului. Cu privire la bazele militare americane am discutat la Pentagon, pentru armata americană este foarte clară decizia că doresc să aibă câteva baze militare pe teritoriul României în zona Dobrogea și zona aferentă, limitrofă Dobrogei, sau mai precis la Fetești ca să fie mai clar despre ce vorbesc în afara Dobrogei, și a rămas doar să găsească care este formula financiară pentru a se face aceste baze fiindcă așa cum știți armata americană s-a adresat Congresului Statelor Unite care le-a aprobat finanțarea și apoi pe baza aprobării finanțării își demarau aceste lucrări. La vizita pe care am făcut-o împreună cu președintele României, Traian Băsescu, în SUA, am propus și un alt tip de abordare a construcției acestor baze fiindcă așa cum știți finanțatori pe piața mondială sunt suficient de mulți, le-am propus ca aceste baze să fie făcute printr-o finanțare privată de la o bancă, de la o societate de investiții și nici nu are mare importanță și că vom gestiona noi acest proiect de construcții, dacă ei sunt de acord, să semnăm un contract de închiriere pe 10 ani de zile ceea ce ne-ar rezolva problema amortizării investiției și apoi bazele să rămână ale statului român și vor putea fi închiriate în continuare după zece ani armatei americane sau folosite de armata română.

Alina Grigore, Evenimentul Zilei: Domnule ministru, se pregătește și se antrenează armata română să intervină militar în alte țări prin prisma noii doctrine promovate de președintele Traian Băsescu și mă refer aici la intervenția militară în sensul noului concept de acțiune preventivă și nu la misiunile de menținere, respectiv stabilizare a păcii la care deja participă armata română de mai mulți ani?

Teodor Atanasiu: Armata Română se pregătește să intervină oriunde este nevoie de fapt aceasta este și concepția de transformare a Alianței Nord-Atlantice și din care armata română face parte și bineînțeles că decizia de intervenție este o decizie care se va lua în conformitate cu legislația română, dar armata română are unități pregătite diverse categorii de arme pentru a interveni acolo unde este nevoie.

Lt.col. Gelaledin Nezir: Vă mulțumesc. Domnul Diac.

Diac, Adevărul: Eu aveam mai multe întrebări. Sunt Mihai Diac de la Adevărul. Prima întrebare v-ați referit la șefii Comandamentului Logistic și șeful Direcției Domenii și Infrastructuri care au fost schimbați din funcție. Deci să înțelegem corect i-ați schimbați din funcție pentru că planau asupra lor anumite suspiciuni dacă da care sunt aceste suspiciuni. Asta era prima întrebare. A doua întrebare: dacă da-ți americanilor baza de la Fetești ce se va întâmpla cu avioanele Lancer de acolo ale armatei române. Și a treia întrebare câți generali are în prezent armata română, câte funcții de generali are în prezent armata română, câte va avea în 2007 și cum comentați declarațiile domnului președinte Băsescu vizavi de generalii armatei române.

Teodor Atanasiu: Referitor la baza de la Fetești și ce vom face cu MIG-urile este foarte clar că bazele americane de pe teritoriul României unele dintre ele vor fi baze de antrenament americane, altele vor fi mixte pe care le vor folosi atât armata americană cât și armata română și Feteștiul va fi o bază mixtă. Cu MIG-urile o să avem ce face până prin 2010 cu ultimele și după aceea sper să avem un alt avion multirol pentru armata română pentru că ele din 2007 până în 2010 să iasă din dotarea armatei. Următoarea întrebare legată de Comandamentului Logistic și Direcția Domenii și Infrastructuri acolo am avut numeroase sesizări unele dintre ele contractele încheiate la cele două direcții sunt suspecte de a fi oneros încheiate și din acest motiv pentru a nu întâmpina nici un fel de greutate în actele de control de acolo am schimbat din funcție pe cei doi directori de direcție. V-am spus nu suntem organ de cercetare penală nu pot eu să dau verdicte. Unde ni s-a părut că treaba nu este curată și nu este în regulă am trimis documentele respective organelor de cercetare ca să-și facă datoria. A treia întrebare câte funcții de generali - 107 parcă de generali, dintre care două sunt femei în armata română astăzi. O să fie în conformitate cu ceea ce ne-am propus: 10 la sută din efectivul armatei române, în 2007 o să avem 75 de mii de militari, 15 mii de civili; deci o să avem 75 de generali la sfârșitul anului 2007 în armata română. Ce pot să vă spun este că astăzi numărul de funcții de generali în armata română, conform piramidei funcției, nu este supradimensionat la partea activă a armatei, în schimb avem foarte mulți generali - eu spun - pe partea pasivă a armatei; avem foarte mulți generali pe justiția militară și pe medicina militară.

Ziarist: Vream să vă întreb dacă ne puteți spune ce se mai întâmplă cu acel proiect prin care era eliminată obligativitatea stagiului militar.

Lt.col. Gelaledin Nezir: Legea privind pregătirea populației pentru apărare.

Ziarist: Da, aceasta era prima întrebare și a doua întrebare dacă ne puteți spune mai exact câte sesizări s-au făcut către PNA. Ce infracțiuni sau ce fapte vizează mai exact mită, luare de mită, neglijență? Câte s-au dus la Parchetul General, câte la PNA.

Teodor Atanasiu: Nu vă pot spune exact câte sesizări au fost făcute. Ele nu vizează luare de mită, ci neconcordanțele vizavi de legislațiile în vigoare la întocmirea, semnarea câteorva contracte de achiziții publice. Legat de stagiul militar, proiectul de lege este în lucru la M.Ap.N. și, conform planificării pe care am avut-o noi, trebuie să o terminăm până la sfârșitul acestui an. Este foarte clar pentru noi că nu va putea fi un simplu articol care să spună: de mâine nu se va mai face stagiu în România și va trevui să fie un pachet legislativ care să rezolve problema promovării meseriei militare în România și de asemenea pachetul legislative trebuie să conțină și soluții pentru cei care termină cariera militară la o vârstă de 30 și ceva de ani cum ar fi soldatul și caporalul și care trebuie să treacă în viața civilă și care trebuie să aibă o alternativă în momentul în care trece în viața civilă. Ce este foarte clar este că noi vrem ca până la finele anului 2007 să nu mai avem decât o armată bazată pe voluntariat. Problema a fost rezolvată deocamdată doar la Marina Militară, sperăm ca până la sfârșitul acestui an să fie rezolvată și la Aviație. Și rămâne ca până la finele anului 2007 să fie rezolvată și la Forțele Terestre care sunt cele mai numeroase.

Dragomir, Ziua : Domnule ministru, două întrebări pentru dv.: una legată de înzestrare și alta de Batalionul de Forțe Speciale. Ce ne puteți spune de operaționalizarea acestui batalion de forțe speciale și dacă este posibil ca, în viitorul apropiat, elemente din acest batalion să plece într-o misiune în exteriorul țării. Iar la întrebarea privind înzestrarea, dacă ne puteți spune care sunt prioritățile de înzestrare pe categorii de armament și, având în vedere vizita pe care ați efectuat-o în SUA și întâlnirea de la Lockheed Martin, ce ne puteți spune; deci, înclină armata română să încheie un contract cu Lockheed Martin pentru avionul multirol sau se va face o licitație la care vor participa și firme din Europa.

Teodor Atanasiu : Da. În primul rând despre forțele speciale, batalionul nu poate fi pregătit mai devreme de doi ani ca să execute, sub formă de batalion, misiuni, în schimb elemente de forțe speciale sunt pregătite mai devreme și cu siguranță vor participa la misiuni. Referitor la înzestrare așa cum știți, în câteva contracte anuale care sunt în desfășurare și care privesc de exemplu forțele terestre, mașinile blindate și mai nou în ce privește acest proiect de înzestrare și maișinile de transport trupe și tehnică militară, fiindcă astăzi avem o mare problemă, deja s-au scos bancuri cu Armata Română că după ce pleacă toată lumea la luptă că după un sfert de oră pleacă și motoarele Armatei Române și vreau să avem niște autoturisme foarte bine puse la punct și de aceea am introdus acest lucru pe agenda de achiziții. În ceea ce privește Marina cred că este foarte clar pentru toată lumea că trebuie să operaționalizăm cele două fregate. Cu prima sperăm să terminăm în acest an și a doua anul viitor. Bineînțeles că la Forțele Aeriene o să avem o mare problemă prin faptul că Mig-urile o să înceapă să iasă din uz începând cu 2007 și până în 2010 o să iasă ultimul și ne trebuie un avion multirol, iar ceea ce am discutat la Lockheed Martin este să vedem care sunt ofertele lor pentru trei tipuri de avioane pe care astăzi le produc, nici într-un caz să facem un contract fiindcă va fi o licitație publică internațională. În schimb la Lockheed Martin am discutat mai mult despre cum ne asigurăm mentenanța pentru cele 130 de avioane pe care le avem și condițiile în care putem să programăm în reparație avioanele de transport pe care le avem. Nu sunt noi contracte spectaculoase, deci nu mai cumpărăm alte fregate, va trebui să cumpărăm avioane, asta n-avem încotro, va trebui să ne facem temele încă de anul acesta ca la anul să putem ține licitația fiindcă începând din 2007 va trebui să începem achiziția și de asemenea pentru a-i ajuta pe cei de la Intelligence care sunt în datele de luptă am discutat când am fost în America și de achiziționarea unor noi avioane fără pilot.

Lt.col. Gelaledin Nezir : Mulțumim. Domnul Cosmin, vă rog. Cosmin Stan.

Cosmin Stan, Pro TV : Domnule ministru, v-aș ruga să ne detaliați un pic contractul încheiat de Romtehnica, dacă se poate. Ce valoare are, ce presupune, ce înseamnă pentru industria românească de apărare, în al doilea rând dacă putem anticipa cumva venirea sau amplasarea bazelor americane în România. Dacă se va întâmpla anul ăsta, anul viitor, în 2000-3000, dacă ne puteți face o estimare și în al treilea rând dacă prezența militarilor americani pe teritoriul țării noastre nu ar presupune cumva și modificarea legislației care să acopere cumva eventualitatea comiterii unor infracțiuni de către militarii americani în țara noastră? Mulțumesc. 

Teodor Atanasiu : Da. Nu vă pot spune cifrele din contractul pe care l-am încheiat cu ... pentru că aceste contracte sunt din punctul de vedere al valorii confidențiale, deci n-o să vă pot da aceste elemente dar vă pot spune că pentru prima fază a contractului. Contractul este pe termen lung și are mai multe faze. În prima fază a contractului este vorba de muniția pe care o avem pe stoc care este foarte veche și pe care dacă nu reușeam să găsim posibilitatea s-o vindem, trebuia să cheltuiem s-o dezafectăm. Referitor la bazele americane cu siguranță ele nu pot să fie executate în câteva luni. Deci va trebui din momentul în care se ia decizia să treacă probabil mai bine de un an de zile până când ele să fie puse la punct și să poată să devină operaționale. Oricum, cu siguranță până-n vară decizia va fi luată și din punct de vedere al modului de finanțare al acestei investiții. Dacă o fac americanii, dacă o fac românii, dacă va fi din resurse atrase, deci această decizie va fi luată până-n vară. A treia întrebare este foarte clar că există o lege aprobată de Parlamentul României privind prezența militarilor străini pe teritoriul României. Nu cred că este cazul de modificări esențiale la această lege, fiindcă pe legislația actuală este foarte clar cadrul legal pe care pot disloca armate ale țărilor NATO sau a altor țări pe teritoriul României.

Lt.col. Gelaledin Nezir : Mulțumim. Următoarea întrebare.

Ziarist : Legat de corupție, există cazuri depistate sau aveți informații cum că unii militari români care vor să plece în misiuni în străinătate dau mită sau plătesc un procent din solda pe care o primesc acolo?

Teodor Atanasiu : Am auzit și eu ca și dumneavoastră această poveste din păcate sau din fericire n-am reușit să și dovedesc că s-ar întâmpla acest lucru. Nici unul dintre cei care au plecat în misiune cu care am discutat nu mi-au spus că au trebuit să dea cuiva mită sau să ofere vreun avantaj pentru a pleca. În schimb sub formă de zvonuri și de povești am auzit-o și eu din mai multe locuri. I-am întrebat și pe cei care n-au plecat și i-am întrebat "de ce n-ai plecat, n-ai avut să dai avans" și au spus că nu i-a cerut nimeni.

Lt.col. Gelaledin Nezir : Mulțumim. Vă rog domnișoară.

Antena 1 : Vreau să vă întreb în ce stadiu mai este ancheta Mig-ului căzut la Însurăței.

Teodor Atanasiu : Este în stadiu de cercetare. Domnul general Orzeață, chiar astăzi am vorbit cu dânsul, a spus că mai durează câteva zile fiindcă e o echipă de specialiști care trebuie să se întrunească și să dea verdictul pe baza datelor pe care și le prelucrează fiecare independent.

Antena 1 : Deci nu aveți noutăți?

Teodor Atanasiu : Nu.

Antena 1 : De pe cutia neagră s-a putut stabili. Pilotul a apucat să spună ceva turnului de control, de ce a luat această hotărâre?

Teodor Atanasiu : Nu vă pot spune că nu am discutat aceste amănunte. Comisia are obligativitatea ca să nu dea nici un fel de amănunt până la finalizarea anchetei și stabilirea raportului final.

Lt.col. Nezir : Vă mulțumim. Mai sunt întrebări? Domnul Belciugan, vă rog.

Belciuganu : Domnule ministru, ați făcut și la Romtehnica o schimbare a conducerii, vă rog să ne spuneți care e cauza.

Teodor Atanasiu : Cauza este dinamizarea exportului pe care trebuie să-l facă Romtehnica. Am constatat că în ultimii 4 ani exportul României făcut prin Romtehnica a scăzut an de an, și am considerat că o armată care are stocurile supradimensionate de anumite produse de tehnică militară ar fi trebuit să crească exporturile și nu să scadă.

Lt.col. Nezir : Mai sunt întrebări? Mihaela Onofrei

Mihaela Onofrei, Evenimentul zilei : Dacă intenționați să faceți ceva pentru a-i susține pe militarii bătrâni care nu mai au nici un fel de sprijin.

Lt.col. Gelaledin Nezir : E vorba de limita de vârstă de 35 de ani domnișoară.

Mihaela Onofrei : Fostele cadre militare în rezervă. Armatele din străinătate au cămine de veterani. Pentru cei care sunt foarte în vârstă și beneficiază de pensii militare. Intenționați să faceți ceva ca să-i susțineți pentru că sunt unii dintre ei, sunt chiar cazuri sociale și permiteți-mi să vă spun e jenant.

Teodor Atanasiu : Ce pot să vă spun este că în conformitate cu legislația din România pensia pentru pensionarii militari este o pensie care este peste pensia medie națională. De asemenea, că cadrele în rezervă sunt împărțite în două asociații ale cadrelor în rezervă și în retragere care au diverse programe pe care unele le derulează împreună cu Ministerul Apărării Naționale și altele independent de Ministerul Apărării Naționale programe de sprijin pentru cei care au probleme deosebite. N-am discutat cu ei exemplu cu exemplu să văd care sunt problemele deosebite. Un exemplu vă pot da că mi-aduc aminte ultimul pe care l-am discutat cu unul dintre șefii celor două organizații ale lor. Aveau pe un pensionar militar care avea mari probleme de sănătate și strângeau fonduri pentru a-i face o carte.

Lt.col. Gelaledin Nezir : O ultimă întrebare, vă rog. Dacă mai sunt întrebări. Domnule ministru, chestiunile sunt lămurite vă mulțumim pentru prezență.

Teodor Atanasiu : Am spus că nu vor mai face contracte toți ordonatorii de credite principali, secundari sau terțiari din Armata Română ci vor fi doar două direcții care vor avea această abilitate.

Lt.col. Gelaledin Nezir : Mulțumim frumos. Vă mulțumim pentru prezență. Vă așteptăm și mâine la o manifestare de acest gen.

Teodor Atanasiu : Mâine vă aștept să vă prezint pe ministrul apărării croat.

SUS...