Ministerul Apărării Naţionale

E-mail: presamapn@mapn.ro , Contact: 021-319.60.22

Comunicat nr.. 341


Discursul sefului Statului Major General, generalul Nicolae Ciuca, susținut in cadrul lucrarilor Comisiei de Aparare și Securitate a Adunarii Parlamentare a NATO, București, 7 octombrie 2017


Domnule presedinte,

Distinsi membrii ai Adunarii Parlamentare,

Doamnelor si domnilor,



Este o onoare pentru mine sa fiu aici astazi, si sa am ocazia de a contribui cu cateva consideratii referitoare la securitatea in Regiunea Marii Negre (RMN), care ar putea veni in sprijinul dezbaterilor dumneavoastra constructive.

In ultimele doua decenii, RMN s-a transformat, treptat, dintr-o regiune ce oferea posibilitati de castig reciproc, intr-o zona a jocului de suma nula. In aceasta regiune, interesele economice, politice si militare au intrat intotdeauna in coliziune, iar de aceea, la nivel regional au fost stabilite mecanisme si instrumente menite sa faciliteze dialogul, cooperarea si o intelegere mai buna intre diferitii actori.

In consecinta, situatia de securitate regionala solicita atentia continua a decidentilor nationali din zona, dar si a forumurilor si organizatiilor de securitate euroatlantica. In conditiile date de volatilitatea ridicata a mediului operational, rezultatele pe care le-ar putea produce unele provocari regionale de securitate pot fi complexe.

Asa cum a prezentat ministrul Fifor, situatia de securitate in sudul flancului estic al NATO ramane complicata nu doar pentru statele din regiune, ci si pentru intregul flanc estic al Aliantei.

Dati-mi voiemsa mai adaug cateva consideratii.
Cele mai recente evolutii in RMN indica o situatie de securitate in degradare, ca rezultat al multiplilor factori declansatori, incluzand aici actiunile Rusiei si postura sa militara, evolutia crizei din Ucraina, precum si amenintarile transnationale in crestere ce isi au originea in activitatile teroriste si in fenomenul migratiei. O presiune suplimentara este creata si de afirmarea unor actori violenti non-statali si a retelelor infractionale.

Alte aspecte de ingrijorare sunt relationate cu amenintarile generate de crizele in desfasurare din Orientul Mijlociu. Regiunea Balcanilor serveste ca zona de tranzit pentru elemente radicale, ce au ca destinatie Europa Occidentala si exista riscul ca aceste elemente radicale sa planifice actiuni teroriste in statele de destinatie.

Luand in considerare aceste dezvoltari ce contribuie la destabilizarea regiunii, este evident ca statele membre NATO ar trebui sa mentina un inalt nivel de atentie asupra acestora.

In acest context, apreciem ca RMN va ramane o zona complexa, cu un mediu de securitate instabil in care se manifesta multiple provocari la adresa securitatii, ce provoaca riscuri si amenintari ridicate, nu numai la adresa statelor riverane MN, inclusiv a Romaniei, ci si la
adresa intregului flanc estic al NATO.

Intr-adevar, NATO a decis sa raspunda corespunzator tuturor acestor ingrijorari. Sa reamintim ca deciziile aliate luate la Summit-ul din THara Galilor, de implementare a Planului de actiune pentru cresterea capacitatii operationale a Aliantei Nord Atlantice (Readiness Action Plan), dupa anexarea ilegala a Crimeei de catre Rusia, apoi la Summit-ul de la Varsovia, de realizare a unei posturi robuste de descurajare si aparare au reprezentat, probabil, cele mai importante masuri de consolidare a apararii colective in NATO de dupa caderea zidului Berlinului.

Romania a dedicat eforturi deosebite pentru a contribui la asigurarea coeziunii, la determinarea si robustetea Aliantei. Din anul 2016, Comandamentul Multinational de Divizie Sud-Est (MND-SE HQ) si Unitatea de integrare a fortelor NATO (NFIU), din Romania, functioneaza ca parti ale Structurii de Forte a NATO.

In acest an, atat MND-SE HQ cat si NFIU au participat in doua exercitii majore, respectiv NOBLE JUMP si SABER GUARDIAN, ce au demonstrat capacitatea aliatilor de a-si proiecta fortele in regiune si de a intari masurile de descurajare in RMN.

De asemenea, la Summit-ul NATO de la Varsovia, sefii de state si de guverne au adoptat o serie de masuri destinate asigurarii realizarii unei posturi credibile a Aliantei, de descurajare si aparare, inclusiv prin crearea unei prezente aliate inaintate intarite (eFP), pentru partea de nord a flancului estic si a unei prezente aliate inaintate adaptate (tFP), pentru partea de sud a flancului.

Prezenta inaintata pe flancul estic al NATO a luat in considerare natura amenintarii si a avut un caracter predominant centrat pe domeniul terestru in partea de nord, cu dimensiuni terestre, aeriene si maritime in sud-est.

Prezenta inaintata este reprezentata de patru Grupuri de Lupta Multinationale dislocate in Polonia si Tarile Baltice. In partea de sud a flancului estic, prezenta inaintata este reprezentata de o componenta terestra – Brigada Multinationala, o initiativa de instruire combinata aeriana, initiative maritime in Marea Neagra si o initiativa de instruire intarita combinata (CJET).

In prezent, implementarea Prezentei inaintate progreseaza. Apreciem ca Prezenta inaintata consolideaza un set coerent si permanent de masuri NATO pentru tot flancul estic. Grupurile de Lupta Multinationale din Polonia, Estonia, Letonia si Lituania sunt operationalizate. Romania contribuie cu o companie de aparare anti-aeriana in cadrul Grupului de Lupta al Statelor Unite dislocat in Polonia, alaturi de militarii americani si britanici.

Folosesc acest prilej pentru a sublinia demersurile pozitive in regiunea Marii Negre, in toate cele trei initiative: terestra, aeriana si maritima:

- Brigada Multinationala, dislocata la Craiova a atins capacitatea initiala in aprilie. Capacitatea finala va fi atinsa in noiembrie 2018. Statele aliate au contribuit la incadrarea cu personal de stat major a comandamentului brigazii si, de asemenea, prin afilierea de trupe se vor desfasura antrenamente in comun.

- In cadrul initiativei aeriene, Marea Britanie a contribuit deja la consolidarea misiunilor de politie aeriana, executand zboruri cu avioane de lupta Typhoon de pe Baza Aeriana M. Kogalniceanu, din luna mai si pana in luna august. In prezent, Canada si Portugalia executa zboruri cu avioane de lupta din Bazele Aeriene din M.Kogalniceanu si Borcea, pana in luna decembrie.

- In domeniul maritim, o componenta de Coordonare Maritima Regionala a fost infiintata in cadrul Comandamentului Componentei Maritime Aliate, si sprijina coordonarea Comandamentelor Fortelor Navale. De asemenea, a fost infiintata Structura Maritima Combinata NATO pentru cooperarea in domeniul instruirii, interoperabilitatii si avertizarii maritime.

- La acest moment, Instruirea Consolidata Intrunita Combinata (CJET) este deja stabilita. CJET este proiectata ca o platforma regionala de cooperare, menita sa asigure o prezenta aliata continua in regiune, prin participarea la activitati de instruire si exercitii.

Asa cum am mentionat mai devreme, situatia de securitate de la M.Baltica, M.Neagra si pana la M.Mediterana nu este privita ca o problema regionala, dar ingrijoreaza intreaga Alianta. Avand in vedere amenintarile de la Flancul Estic in complexitatea lor, postura de descurajare si aparare a NATO se bazeaza pe coerenta si consistenta.
Ca atare, prezenta inaintata intarita si prezența inaintata adaptata sunt legate si ar trebui sa fie abordate ca un singur concept, cel al Prezenței Inaintate (FP).

Pentru a contribui la securitatea intregii Aliante, noi ne asumam angajamente ferme, prin consolidarea posturii de descurajare si aparare pe intregul flanc estic al Aliantei si, de asemenea, prin participarea la operatii, in planificarea apararii si in infiintarea de noi capabilitati.

Ramanem devotati procesului de consolidare a stabilitatii in Afganistan, unde vom continua sa fim un contributor important cu trupe in anul 2018. De asemenea, sprijinim eforturile comunitatii
internationale pentru securitatea si stabilitatea Irakului si Siriei si pentru neutralizarea DAESH si a Organizatiilor extremiste si violente.

La nivel national, Romania a facut progrese in consolidarea modernizarii fortelor sale armate si a nivelului de pregatire in vederea dislocarii, pregatirii si interoperabilitatii.

Un efort notabil este acela de a aloca doua procente din PIB, incepand cu acest an, pentru urmatorii 10 ani in bugetul apararii. Procentul alocat in 2017 pentru achizitii si cercetare si dezvoltare este mai mare decat cel recomandat de NATO, de 20%.

Transformarea Armatei Romane, sustinuta de cumpararea unor sisteme moderne de aparare si programe de instruire consolidate sprijina dezvoltarea capabilitatilor nationale de aparare cu scopul de a preveni, descuraja si apara agresiunile externe.

Consolidarea capacitatii operationale a Fortelor Armate Romane si dezvoltarea fortelor si capabilitatilor destinate NATO si UE sunt, de asemenea, pasi importanti in construirea unei posturi de descurajare credibile la flancul estic al Aliantei.

Toate acestea fiind spuse, cred ca NATO ramane forumul transatlantic esential pentru apararea colectiva, proiectarea stabilitatii si dialogului constructiv.

As dori, de asemenea, sa reiterez angajamentul ferm al Romaniei de a contribui la eforturile NATO in regiune si de a juca un rol important in procesul consolidarii posturii de descurajare si aparare a intregului flanc estic al NATO, contribuind la securitatea intregii Aliante Nord-Atlantice.

Distinsa audienta, va sunt recunoscator pentru atentia acordata si astept cu nerabdare discutiile care vor urma.



Sectia Presa