MApN
Ministerul Apărării Naţionale
Direcţia Informare şi Relaţii Publice
E-mail: presamapn@mapn.ro
Contact: 021-319.60.22
Nr. 341
Discursul ºefului Statului Major General, generalul Nicolae Ciucã, susținut în cadrul lucrãrilor Comisiei de Apãrare și Securitate a Adunãrii Parlamentare a NATO, București, 7 octombrie 2017

Domnule preºedinte,

Distinºi membrii ai Adunãrii Parlamentare,

Doamnelor ºi domnilor,



Este o onoare pentru mine sã fiu aici astãzi, ºi sã am ocazia de a contribui cu câteva consideraþii referitoare la securitatea în Regiunea Mãrii Negre (RMN), care ar putea veni în sprijinul dezbaterilor dumneavoastrã constructive.

În ultimele douã decenii, RMN s-a transformat, treptat, dintr-o regiune ce oferea posibilitãþi de câºtig reciproc, într-o zonã a jocului de sumã nulã. În aceastã regiune, interesele economice, politice ºi militare au intrat întotdeauna în coliziune, iar de aceea, la nivel regional au fost stabilite mecanisme ºi instrumente menite sã faciliteze dialogul, cooperarea ºi o înþelegere mai bunã între diferiþii actori.

În consecinþã, situaþia de securitate regionalã solicitã atenþia continuã a decidenþilor naþionali din zonã, dar ºi a forumurilor ºi organizaþiilor de securitate euroatlanticã. În condiþiile date de volatilitatea ridicatã a mediului operaþional, rezultatele pe care le-ar putea produce unele provocãri regionale de securitate pot fi complexe.

Aºa cum a prezentat ministrul Fifor, situaþia de securitate în sudul flancului estic al NATO rãmâne complicatã nu doar pentru statele din regiune, ci ºi pentru întregul flanc estic al Alianþei.

Daþi-mi voiemsã mai adaug câteva consideraþii.
Cele mai recente evoluþii în RMN indicã o situaþie de securitate în degradare, ca rezultat al multiplilor factori declanºatori, incluzând aici acþiunile Rusiei ºi postura sa militarã, evoluþia crizei din Ucraina, precum ºi ameninþãrile transnaþionale în creºtere ce îºi au originea în activitãþile teroriste ºi în fenomenul migraþiei. O presiune suplimentarã este creatã ºi de afirmarea unor actori violenþi non-statali ºi a reþelelor infracþionale.

Alte aspecte de îngrijorare sunt relaþionate cu ameninþãrile generate de crizele în desfãºurare din Orientul Mijlociu. Regiunea Balcanilor serveºte ca zonã de tranzit pentru elemente radicale, ce au ca destinaþie Europa Occidentalã ºi existã riscul ca aceste elemente radicale sã planifice acþiuni teroriste în statele de destinaþie.

Luând în considerare aceste dezvoltãri ce contribuie la destabilizarea regiunii, este evident cã statele membre NATO ar trebui sã menþinã un înalt nivel de atenþie asupra acestora.

În acest context, apreciem cã RMN va rãmâne o zonã complexã, cu un mediu de securitate instabil în care se manifestã multiple provocãri la adresa securitãþii, ce provoacã riscuri ºi ameninþãri ridicate, nu numai la adresa statelor riverane MN, inclusiv a României, ci ºi la
adresa întregului flanc estic al NATO.

Într-adevãr, NATO a decis sã rãspundã corespunzãtor tuturor acestor îngrijorãri. Sã reamintim cã deciziile aliate luate la Summit-ul din Þara Galilor, de implementare a Planului de acþiune pentru creºterea capacitãþii operaþionale a Alianþei Nord Atlantice (Readiness Action Plan), dupã anexarea ilegalã a Crimeei de cãtre Rusia, apoi la Summit-ul de la Varºovia, de realizare a unei posturi robuste de descurajare ºi apãrare au reprezentat, probabil, cele mai importante mãsuri de consolidare a apãrãrii colective în NATO de dupã cãderea zidului Berlinului.

România a dedicat eforturi deosebite pentru a contribui la asigurarea coeziunii, la determinarea ºi robusteþea Alianþei. Din anul 2016, Comandamentul Multinaþional de Divizie Sud-Est (MND-SE HQ) ºi Unitatea de integrare a forþelor NATO (NFIU), din România, funcþioneazã ca pãrþi ale Structurii de Forþe a NATO.

În acest an, atât MND-SE HQ cât ºi NFIU au participat în douã exerciþii majore, respectiv NOBLE JUMP ºi SABER GUARDIAN, ce au demonstrat capacitatea aliaþilor de a-ºi proiecta forþele în regiune ºi de a întãri mãsurile de descurajare în RMN.

De asemenea, la Summit-ul NATO de la Varºovia, ºefii de state ºi de guverne au adoptat o serie de mãsuri destinate asigurãrii realizãrii unei posturi credibile a Alianþei, de descurajare ºi apãrare, inclusiv prin crearea unei prezenþe aliate înaintate întãrite (eFP), pentru partea de nord a flancului estic ºi a unei prezenþe aliate înaintate adaptate (tFP), pentru partea de sud a flancului.

Prezenþa înaintatã pe flancul estic al NATO a luat în considerare natura ameninþãrii ºi a avut un caracter predominant centrat pe domeniul terestru în partea de nord, cu dimensiuni terestre, aeriene ºi maritime în sud-est.

Prezenþa înaintatã este reprezentatã de patru Grupuri de Luptã Multinaþionale dislocate în Polonia ºi Tãrile Baltice. În partea de sud a flancului estic, prezenþa înaintatã este reprezentatã de o componentã terestrã – Brigada Multinaþionalã, o iniþiativã de instruire combinatã aerianã, iniþiative maritime în Marea Neagrã ºi o iniþiativã de instruire intãritã combinatã (CJET).

În prezent, implementarea Prezenþei înaintate progreseazã. Apreciem cã Prezenþa înaintatã consolideazã un set coerent ºi permanent de mãsuri NATO pentru tot flancul estic. Grupurile de Luptã Multinaþionale din Polonia, Estonia, Letonia ºi Lituania sunt operaþionalizate. România contribuie cu o companie de apãrare anti-aerianã în cadrul Grupului de Luptã al Statelor Unite dislocat în Polonia, alãturi de militarii americani ºi britanici.

Folosesc acest prilej pentru a sublinia demersurile pozitive în regiunea Marii Negre, în toate cele trei iniþiative: terestrã, aerianã ºi maritimã:

- Brigada Multinaþionalã, dislocatã la Craiova a atins capacitatea iniþialã în aprilie. Capacitatea finalã va fi atinsã în noiembrie 2018. Statele aliate au contribuit la încadrarea cu personal de stat major a comandamentului brigãzii ºi, de asemenea, prin afilierea de trupe se vor desfasura antrenamente în comun.

- În cadrul iniþiativei aeriene, Marea Britanie a contribuit deja la consolidarea misiunilor de poliþie aerianã, executând zboruri cu avioane de luptã Typhoon de pe Baza Aerianã M. Kogãlniceanu, din luna mai ºi pânã în luna august. În prezent, Canada ºi Portugalia executã zboruri cu avioane de luptã din Bazele Aeriene din M.Kogãlniceanu ºi Borcea, pânã în luna decembrie.

- În domeniul maritim, o componentã de Coordonare Maritimã Regionalã a fost înfiinþatã în cadrul Comandamentului Componentei Maritime Aliate, ºi sprijinã coordonarea Comandamentelor Forþelor Navale. De asemenea, a fost înfiinþatã Structura Maritimã Combinatã NATO pentru cooperarea în domeniul instruirii, interoperabilitãþii ºi avertizãrii maritime.

- La acest moment, Instruirea Consolidatã Întrunitã Combinatã (CJET) este deja stabilitã. CJET este proiectatã ca o platformã regionalã de cooperare, menitã sã asigure o prezenþã aliatã continuã în regiune, prin participarea la activitãþi de instruire ºi exerciþii.

Aºa cum am menþionat mai devreme, situaþia de securitate de la M.Balticã, M.Neagrã ºi pânã la M.Mediteranã nu este privitã ca o problemã regionalã, dar ingrijoreazã întreaga Alianþã. Având în vedere ameninþãrile de la Flancul Estic în complexitatea lor, postura de descurajare ºi apãrare a NATO se bazeazã pe coerenþã ºi consistenþã.
Ca atare, prezenþa înaintatã întãritã ºi prezența înaintatã adaptatã sunt legate ºi ar trebui sã fie abordate ca un singur concept, cel al Prezenței Înaintate (FP).

Pentru a contribui la securitatea întregii Alianþe, noi ne asumãm angajamente ferme, prin consolidarea posturii de descurajare ºi apãrare pe întregul flanc estic al Alianþei ºi, de asemenea, prin participarea la operaþii, în planificarea apãrãrii ºi în înfiinþarea de noi capabilitãþi.

Rãmânem devotaþi procesului de consolidare a stabilitãþii în Afganistan, unde vom continua sã fim un contributor important cu trupe în anul 2018. De asemenea, sprijinim eforturile comunitãþii
internaþionale pentru securitatea ºi stabilitatea Irakului ºi Siriei ºi pentru neutralizarea DAESH si a Organizaþiilor extremiste ºi violente.

La nivel naþional, România a fãcut progrese în consolidarea modernizãrii forþelor sale armate ºi a nivelului de pregãtire în vederea dislocãrii, pregãtirii ºi interoperabilitãþii.

Un efort notabil este acela de a aloca douã procente din PIB, începând cu acest an, pentru urmãtorii 10 ani în bugetul apãrãrii. Procentul alocat în 2017 pentru achiziþii ºi cercetare ºi dezvoltare este mai mare decât cel recomandat de NATO, de 20%.

Transformarea Armatei Române, susþinutã de cumpãrarea unor sisteme moderne de apãrare ºi programe de instruire consolidate sprijinã dezvoltarea capabilitãþilor naþionale de apãrare cu scopul de a preveni, descuraja ºi apãra agresiunile externe.

Consolidarea capacitãþii operaþionale a Forþelor Armate Române ºi dezvoltarea forþelor ºi capabilitãþilor destinate NATO ºi UE sunt, de asemenea, paºi importanþi în construirea unei posturi de descurajare credibile la flancul estic al Aliantei.

Toate acestea fiind spuse, cred cã NATO rãmâne forumul transatlantic esenþial pentru apãrarea colectivã, proiectarea stabilitãþii ºi dialogului constructiv.

Aº dori, de asemenea, sã reiterez angajamentul ferm al României de a contribui la eforturile NATO în regiune ºi de a juca un rol important în procesul consolidãrii posturii de descurajare ºi apãrare a întregului flanc estic al NATO, contribuind la securitatea întregii Alianþe Nord-Atlantice.

Distinsã audientã, vã sunt recunoscãtor pentru atenþia acordatã ºi aºtept cu nerãbdare discuþiile care vor urma.