MApN
Ministerul Apărării Naţionale
Direcţia Informare şi Relaţii Publice
E-mail: presamapn@mapn.ro
Contact: 021-319.60.22
Nr. 342
Discursul ministrului apãrãrii naționale, Mihai Fifor, susținut în cadrul lucrãrilor Comisiei de Apãrare și Securitate a Adunãrii Parlamentare a NATO, București, 7 octombrie 2017

PRIORITÃȚILE ROMÂNIEI ÎN DOMENIUL APÃRÃRII ÎN CONTEXTUL EVOLUȚIILOR DE SECURITATE DIN REGIUNEA EXTINSÃ A MÃRII NEGRE

Doamnelor și domnilor,

Sunt onorat de privilegiul de a mã adresa unei audiențe atât de distinse, vã urez bun-venit la București.
Consider cã reuniunea de astãzi ne oferã posibilitatea de a discuta aspecte esențiale legate de situația de securitate actualã din zona noastrã și din afara acesteia, precum și de a ne împãrtãși viziunea asupra modalitãților de a le aborda, prin prisma politicii naționale de apãrare, ca o contribuție la eforturile comune ale comunitãții internaționale de a face fațã amenințãrilor și provocãrilor actuale.
Aș dori sã fac referire la câteva aspecte-cheie privind, în primul rând, caracteristicile specifice ale mediului nostru de securitate regionalã și impactul acestora asupra gândirii noastre srategice. Totodatã, voi încerca sã prezint perspectiva noastrã privind legãtura existentã între acele provocãri și procesele de transformare care au loc la nivelul NATO și UE, precum și impactul acestora asupra diferitelor acorduri regionale.
Astfel, la prima vedere, aș putea spune cã, în lumea zilelor noastre, mai mult ca oricând, o abordare integratã și pluridimensionalã a problematicii de securitate este esențialã în garantarea unor șanse mari de succes când se pune problema implementãrii obiectivelor noastre naționale de securitate și apãrare și a promovãrii valorilor comune ale comunitãții europene și euroatlantice.
Din punct de vedere geografic, țara noastrã se situeazã atât în regiunea extinsã a Mãrii Negre, cât și zona de sud-est a Europei și, în consecințã, profilul nostru strategic nu poate fi separat de acestea.
Ca urmare, privim ca pe o responsabilitate a noastrã contribuția la stabilitatea și securitatea acestora, care constituie premisele fundamentale ale unei evoluții durabile. Sub acest aspect, noi nu ne limitãm doar la a le promova interesele în cadrul forurilor euroatlantice, în calitate de membri NATO și UE, ci contribuim efectiv la creșterea vizibilitãții regiunii, prin raporturi de cooperare și o abordare unitarã și incluzivã. Ca urmare, apreciem cã este important sã promovãm abordãrile comune ale acestei probleme, cãutând totodatã sã sporim prezența aliatã și pe cea europeanã în regiunile respective.
Regiunea extinsã a Mãrii Negre este actualmente pusã la grea încercare de acțiunile Rusiei, atitudinea dominant-agresivã a acesteia, prezența sa militarã în Crimeea, inclusiv cu dislocare de capacitãți ofensive. Implicarea Federației Ruse în criza ucraineanã ilustreazã degradarea în cel mai înalt grad a sistemului ordinii europene, cu un puternic impact la nivel global încã din perioada de sfârșit al Rãzboiului Rece, indicând intențiile Moscovei, fundamentate pe o combinație de putere militarã clasicã și rãzboi hibrid și orientate spre restabilirea sferelor sale de influențã.
În acest context, situația regionalã de securitate continuã sã fie instabilã și imprevizibilã. Este recunoscut faptul cã anexarea ilegalã a Crimeei și actuala militarizare a acesteia a modificat ponderea prezenței militare în bazinul Mãrii Negre, extinzând considerabil zona de acțiune/influențã strategicã a Rusiei în regiune.
În opinia noastrã, trebuie sã gestionãm permanent și cu prudențã efectele acestei stãri de fapt. Din acest punct de vedere, succesul eforturilor noastre concertate presupune douã condiții de bazã: capacitatea de a prevedea evoluțiile ulterioare, care necesitã o abordare aprofundatã privind mecanismele de evaluare a situației, la nivel național și internațional și în plus, deținerea mijloacelor și capabilitãților adecvate pentru a face fațã consecințelor, dupã caz, ce se reflectã astãzi în eforturile considerabile de adaptare, coroborate cu capacitatea noastrã de a aborda corect problema transmiterii mesajelor publice dedicate.
Privitor la acest aspect, procesul în derulare de transformare a sistemului de securitate și apãrare se numãrã, la rândul sãu, printre eforturile generale de adaptare ale Alianței, aspect pe care îl voi aborda mai detaliat ulterior.

Onoratã audiențã,
Pentru a vã explica mai clar demersurile noastre în materie de securitate și apãrare, permiteți-mi sã abordez succint elementele-cheie care definesc cadrul politicii noastre de securitate naționalã și apãrare, în forma actualã.
Ar putea pãrea un demers prea explicativ, care însã ajutã la formarea unei imagini mai clare privind eforturile noastre de transformare și adaptare.
Obiectivele politicii noastre de apãrare se implementeazã în baza documentelor de planificare a apãrãrii: Strategia naționalã de apãrare a țãrii și Programul de guvernare. Aceste documente strategice fundamenteazã Carta albã a apãrãrii emisã de Ministerul Apãrãrii Naționale, în cadrul cãreia sunt specificate urmãtoarele obiective ale politicii de apãrare:
Dezvoltarea unor capacitãți de apãrare robuste; Sporirea credibilitãții la nivel strategic în cadrul NATO și UE; Consolidarea parteneriatelor noastre strategice; Dezvoltarea relațiilor de cooperare internaționalã; Sprijinirea celorlalte autoritãți publice în gestionarea situațiilor de urgențã.

Dupã cum se poate observa, eforturile noastre sunt orientate atât spre dezvoltarea capacitãților naționale, cât și spre implementarea angajamentelor și deciziilor noastre comune asumate în cadrul organizațiilor regionale și internaționale.
În acest sens, un element specific de interes pentru noi este procesul de adaptare a NATO, provenit în urma deciziilor luate în cadrul summit-urilor din Țara Galilor și Varșovia, în baza unei abordãri de 360 de grade. Din acest punct de vedere, este în continuare esențial sã existe o abordare coerentã în interiorul Alianței a problematicii privind descurajarea și apãrarea. Apreciem cã eforturile depuse în mod constant în procesul de adaptare trebuie sã reprezinte o prioritate pe agenda NATO, alãturi de eforturile de intensificare a rolului Alianței în proiectarea stabilitãții.

România și-a asumat un rol activ în cadrul NATO, ca o premisã pentru promovarea intereselor sale naționale la nivelul Alianței și pentru integrarea preocupãrilor sale în materie de securitate în procesul decizional al acesteia. Astfel, plusvaloarea adusã de România în cadrul Alianței se mãsoarã prin participarea la operații militare comune și valorificarea optimã a poziției sale geostrategice dintre Balcanii de Vest și vecinãtatea esticã, regiunea Mãrii Negre și Caucazul de Sud.
Cu permisiunea dumneavoastrã, subliniez încã o datã faptul cã România, ca țarã membrã NATO situatã pe flancul estic al Alianței, a susținut cu consecvențã abordarea unitarã a prezenței aliate înaintate pe întreg teritoriul flancului estic.
Astfel, urmare a deciziilor Summit-ului NATO desfãșurat în 2014 în Țara Galilor, România gãzduiește douã elemente aliate de comandã și control: Unitatea de Integrare a Forțelor NATO și Divizia Multinaționalã de Sud-Est, iar de datã mai recentã, Brigada Multinaționalã asupra cãreia s-a convenit în conformitate cu deciziile luate de aliați în 2016, la Varșovia.
În acest context, aș dori sã mulțumesc aliaților noștri pentru contribuția adusã la înființarea acestor unitãți.
Ca aport al sãu la consolidarea prezenței militare a NATO, România a reușit sã creeze o prezențã aliatã înaintatã adaptatã în partea sudicã a flancului estic, pe toate trei dimensiunile: o brigadã în format multinațional sub comandã româneascã – menționatã anterior – corespunzãtoare componentei terestre, Grupul de Lucru pentru Regiunea Mãrii Negre din cadrul Comandamentului Maritim și, pentru componenta aerianã, misiuni de poliție aerianã întãritã, abilitate de contribuțiile Marii Britanii, Canadei și Portugaliei pe toatã durata anului 2017.
Salutãm încã o datã aceste inițiative, exprimându-ne totodatã speranța cã anul viitor se vor alãtura și alți aliați pentru a sprijini componenta aerianã a prezenței aliate înaintate adaptate.
Totodatã, ca parte a angajamentului nostru fațã de deciziile aliaților, precum și în sprijinul unei viziuni unitare asupra flancului estic, aș dori sã mai menționez faptul cã România participã și în cadrul Grupului de luptã sub comandã americanã din Polonia, contribuind cu forțe la prezența înaintatã întãritã. Militarii noștri se aflã deja în teatru, unde își fac datoria cu onoare.

Doamnelor și domnilor,
Pe lângã aspectele legate de prezența înaintatã, țara mea este foarte preocupatã de noile amenințãri de securitate, fiind implicatã activ în efortul aliat de stabilire a rolului NATO în contracararea acestor amenințãri și provocãri nou apãrute la adresa securitãții statelor aliate – terorismul, proliferarea armelor de distrugere în masã, atacurile cibernetice și riscurile de securitate energeticã.
În concluzie, aș dori sã evidențiez o datã în plus faptul cã România sprijinã și contribuie la procesul de transformare a Alianței, menit sã-i asigure acesteia capacitãți flexibile, cu reacție rapidã, în mãsurã sã contracareze noile amenințãri. Din aceastã perspectivã, România participã la proiectele multinaționale aliate în cadrul Inițiativei de apãrare inteligentã și este angajatã în elaborarea unor proiecte majore privind capabilitãțile, cum ar fi Sistemul aliat de apãrare antirachetã, Sistemul de supraveghere terestrã al Alianței, Capacitatea aeropurtatã de avertizare timpurie a NATO și Capacitatea de transport strategic..
Cea mai puternicã influențã asupra securitãții Mãrii Negre este generatã de noua abordare dominatoare și agresivã a Rusiei în relația cu vecinii și fațã de NATO și UE.
Anexarea ilegalã a Crimeei de cãtre Federația Rusã și implicarea acesteia în conflictul din estul Ucrainei au generat transformãri și provocãri majore la nivelul realitãții strategice a Mãrii Negre, dar și noi amenințãri la adresa statelor riverane.
Regiunea extinsã a Mãrii Negre a devenit în timp recunoscutã ca zonã de confruntare între interesele geopolitice ale Occidentului și cele ale Federației Ruse, îndeosebi dupã dezintegrarea URSS, iar evoluțiile la care am asistat anul trecut au condus la escaladarea acestui conflict.

Onoratã audiențã,
Situația de securitate din regiune se menține instabilã și imprevizibilã. Este recunoscut faptul cã anexarea ilegalã a Crimeei și actuala militarizare a acesteia a modificat ponderea prezenței militare în bazinul Mãrii Negre, extinzând considerabil zona de acțiune/influențã strategicã a Rusiei în regiune.
Ca urmare, trebuie sã transmitem neîncetat mesajul nostru de unitate, solidaritate și fermitate în abordarea provocãrilor de securitate conform cu prevederile dreptului internațional.


Vã mulțumesc! Vã stau la dispoziție pentru a rãspunde tuturor întrebãrilor dumneavoastrã.