Ministerul Apărării Naţionale
Ministerul Apărării Naţionale
Direcţia Informare şi Relaţii Publice

E-mail: presamapn@mapn.ro , Contact: 021-319.60.22

Comunicat nr. 342


Discursul ministrului apararii naționale, Mihai Fifor, susținut in cadrul lucrarilor Comisiei de Aparare și Securitate a Adunarii Parlamentare a NATO, București, 7 octombrie 2017


PRIORITAȚILE ROMANIEI IN DOMENIUL APARARII IN CONTEXTUL EVOLUȚIILOR DE SECURITATE DIN REGIUNEA EXTINSA A MARII NEGRE

Doamnelor și domnilor,

Sunt onorat de privilegiul de a ma adresa unei audiențe atat de distinse, va urez bun-venit la București.
Consider ca reuniunea de astazi ne ofera posibilitatea de a discuta aspecte esențiale legate de situația de securitate actuala din zona noastra și din afara acesteia, precum și de a ne impartași viziunea asupra modalitaților de a le aborda, prin prisma politicii naționale de aparare, ca o contribuție la eforturile comune ale comunitații internaționale de a face fața amenințarilor și provocarilor actuale.
Aș dori sa fac referire la cateva aspecte-cheie privind, in primul rand, caracteristicile specifice ale mediului nostru de securitate regionala și impactul acestora asupra gandirii noastre srategice. Totodata, voi incerca sa prezint perspectiva noastra privind legatura existenta intre acele provocari și procesele de transformare care au loc la nivelul NATO și UE, precum și impactul acestora asupra diferitelor acorduri regionale.
Astfel, la prima vedere, aș putea spune ca, in lumea zilelor noastre, mai mult ca oricand, o abordare integrata și pluridimensionala a problematicii de securitate este esențiala in garantarea unor șanse mari de succes cand se pune problema implementarii obiectivelor noastre naționale de securitate și aparare și a promovarii valorilor comune ale comunitații europene și euroatlantice.
Din punct de vedere geografic, țara noastra se situeaza atat in regiunea extinsa a Marii Negre, cat și zona de sud-est a Europei și, in consecința, profilul nostru strategic nu poate fi separat de acestea.
Ca urmare, privim ca pe o responsabilitate a noastra contribuția la stabilitatea și securitatea acestora, care constituie premisele fundamentale ale unei evoluții durabile. Sub acest aspect, noi nu ne limitam doar la a le promova interesele in cadrul forurilor euroatlantice, in calitate de membri NATO și UE, ci contribuim efectiv la creșterea vizibilitații regiunii, prin raporturi de cooperare și o abordare unitara și incluziva. Ca urmare, apreciem ca este important sa promovam abordarile comune ale acestei probleme, cautand totodata sa sporim prezența aliata și pe cea europeana in regiunile respective.
Regiunea extinsa a Marii Negre este actualmente pusa la grea incercare de acțiunile Rusiei, atitudinea dominant-agresiva a acesteia, prezența sa militara in Crimeea, inclusiv cu dislocare de capacitați ofensive. Implicarea Federației Ruse in criza ucraineana ilustreaza degradarea in cel mai inalt grad a sistemului ordinii europene, cu un puternic impact la nivel global inca din perioada de sfarșit al Razboiului Rece, indicand intențiile Moscovei, fundamentate pe o combinație de putere militara clasica și razboi hibrid și orientate spre restabilirea sferelor sale de influența.
In acest context, situația regionala de securitate continua sa fie instabila și imprevizibila. Este recunoscut faptul ca anexarea ilegala a Crimeei și actuala militarizare a acesteia a modificat ponderea prezenței militare in bazinul Marii Negre, extinzand considerabil zona de acțiune/influența strategica a Rusiei in regiune.
In opinia noastra, trebuie sa gestionam permanent și cu prudența efectele acestei stari de fapt. Din acest punct de vedere, succesul eforturilor noastre concertate presupune doua condiții de baza: capacitatea de a prevedea evoluțiile ulterioare, care necesita o abordare aprofundata privind mecanismele de evaluare a situației, la nivel național și internațional și in plus, deținerea mijloacelor și capabilitaților adecvate pentru a face fața consecințelor, dupa caz, ce se reflecta astazi in eforturile considerabile de adaptare, coroborate cu capacitatea noastra de a aborda corect problema transmiterii mesajelor publice dedicate.
Privitor la acest aspect, procesul in derulare de transformare a sistemului de securitate și aparare se numara, la randul sau, printre eforturile generale de adaptare ale Alianței, aspect pe care il voi aborda mai detaliat ulterior.

Onorata audiența,
Pentru a va explica mai clar demersurile noastre in materie de securitate și aparare, permiteți-mi sa abordez succint elementele-cheie care definesc cadrul politicii noastre de securitate naționala și aparare, in forma actuala.
Ar putea parea un demers prea explicativ, care insa ajuta la formarea unei imagini mai clare privind eforturile noastre de transformare și adaptare.
Obiectivele politicii noastre de aparare se implementeaza in baza documentelor de planificare a apararii: Strategia naționala de aparare a țarii și Programul de guvernare. Aceste documente strategice fundamenteaza Carta alba a apararii emisa de Ministerul Apararii Naționale, in cadrul careia sunt specificate urmatoarele obiective ale politicii de aparare:
Dezvoltarea unor capacitați de aparare robuste; Sporirea credibilitații la nivel strategic in cadrul NATO și UE; Consolidarea parteneriatelor noastre strategice; Dezvoltarea relațiilor de cooperare internaționala; Sprijinirea celorlalte autoritați publice in gestionarea situațiilor de urgența.

Dupa cum se poate observa, eforturile noastre sunt orientate atat spre dezvoltarea capacitaților naționale, cat și spre implementarea angajamentelor și deciziilor noastre comune asumate in cadrul organizațiilor regionale și internaționale.
In acest sens, un element specific de interes pentru noi este procesul de adaptare a NATO, provenit in urma deciziilor luate in cadrul summit-urilor din Țara Galilor și Varșovia, in baza unei abordari de 360 de grade. Din acest punct de vedere, este in continuare esențial sa existe o abordare coerenta in interiorul Alianței a problematicii privind descurajarea și apararea. Apreciem ca eforturile depuse in mod constant in procesul de adaptare trebuie sa reprezinte o prioritate pe agenda NATO, alaturi de eforturile de intensificare a rolului Alianței in proiectarea stabilitații.

Romania și-a asumat un rol activ in cadrul NATO, ca o premisa pentru promovarea intereselor sale naționale la nivelul Alianței și pentru integrarea preocuparilor sale in materie de securitate in procesul decizional al acesteia. Astfel, plusvaloarea adusa de Romania in cadrul Alianței se masoara prin participarea la operații militare comune și valorificarea optima a poziției sale geostrategice dintre Balcanii de Vest și vecinatatea estica, regiunea Marii Negre și Caucazul de Sud.
Cu permisiunea dumneavoastra, subliniez inca o data faptul ca Romania, ca țara membra NATO situata pe flancul estic al Alianței, a susținut cu consecvența abordarea unitara a prezenței aliate inaintate pe intreg teritoriul flancului estic.
Astfel, urmare a deciziilor Summit-ului NATO desfașurat in 2014 in Țara Galilor, Romania gazduiește doua elemente aliate de comanda și control: Unitatea de Integrare a Forțelor NATO și Divizia Multinaționala de Sud-Est, iar de data mai recenta, Brigada Multinaționala asupra careia s-a convenit in conformitate cu deciziile luate de aliați in 2016, la Varșovia.
In acest context, aș dori sa mulțumesc aliaților noștri pentru contribuția adusa la inființarea acestor unitați.
Ca aport al sau la consolidarea prezenței militare a NATO, Romania a reușit sa creeze o prezența aliata inaintata adaptata in partea sudica a flancului estic, pe toate trei dimensiunile: o brigada in format multinațional sub comanda romaneasca – menționata anterior – corespunzatoare componentei terestre, Grupul de Lucru pentru Regiunea Marii Negre din cadrul Comandamentului Maritim și, pentru componenta aeriana, misiuni de poliție aeriana intarita, abilitate de contribuțiile Marii Britanii, Canadei și Portugaliei pe toata durata anului 2017.
Salutam inca o data aceste inițiative, exprimandu-ne totodata speranța ca anul viitor se vor alatura și alți aliați pentru a sprijini componenta aeriana a prezenței aliate inaintate adaptate.
Totodata, ca parte a angajamentului nostru fața de deciziile aliaților, precum și in sprijinul unei viziuni unitare asupra flancului estic, aș dori sa mai menționez faptul ca Romania participa și in cadrul Grupului de lupta sub comanda americana din Polonia, contribuind cu forțe la prezența inaintata intarita. Militarii noștri se afla deja in teatru, unde iși fac datoria cu onoare.

Doamnelor și domnilor,
Pe langa aspectele legate de prezența inaintata, țara mea este foarte preocupata de noile amenințari de securitate, fiind implicata activ in efortul aliat de stabilire a rolului NATO in contracararea acestor amenințari și provocari nou aparute la adresa securitații statelor aliate – terorismul, proliferarea armelor de distrugere in masa, atacurile cibernetice și riscurile de securitate energetica.
In concluzie, aș dori sa evidențiez o data in plus faptul ca Romania sprijina și contribuie la procesul de transformare a Alianței, menit sa-i asigure acesteia capacitați flexibile, cu reacție rapida, in masura sa contracareze noile amenințari. Din aceasta perspectiva, Romania participa la proiectele multinaționale aliate in cadrul Inițiativei de aparare inteligenta și este angajata in elaborarea unor proiecte majore privind capabilitațile, cum ar fi Sistemul aliat de aparare antiracheta, Sistemul de supraveghere terestra al Alianței, Capacitatea aeropurtata de avertizare timpurie a NATO și Capacitatea de transport strategic..
Cea mai puternica influența asupra securitații Marii Negre este generata de noua abordare dominatoare și agresiva a Rusiei in relația cu vecinii și fața de NATO și UE.
Anexarea ilegala a Crimeei de catre Federația Rusa și implicarea acesteia in conflictul din estul Ucrainei au generat transformari și provocari majore la nivelul realitații strategice a Marii Negre, dar și noi amenințari la adresa statelor riverane.
Regiunea extinsa a Marii Negre a devenit in timp recunoscuta ca zona de confruntare intre interesele geopolitice ale Occidentului și cele ale Federației Ruse, indeosebi dupa dezintegrarea URSS, iar evoluțiile la care am asistat anul trecut au condus la escaladarea acestui conflict.

Onorata audiența,
Situația de securitate din regiune se menține instabila și imprevizibila. Este recunoscut faptul ca anexarea ilegala a Crimeei și actuala militarizare a acesteia a modificat ponderea prezenței militare in bazinul Marii Negre, extinzand considerabil zona de acțiune/influența strategica a Rusiei in regiune.
Ca urmare, trebuie sa transmitem neincetat mesajul nostru de unitate, solidaritate și fermitate in abordarea provocarilor de securitate conform cu prevederile dreptului internațional.


Va mulțumesc! Va stau la dispoziție pentru a raspunde tuturor intrebarilor dumneavoastra.