MApN
Ministerul Apărării Naţionale
Direcţia Informare şi Relaţii Publice
E-mail: presamapn@mapn.ro
Contact: 021-319.60.22
Nr. 250
Ceremonie militarã la Porþile Transfãgãrãºanului

Statul Major al Forþelor Terestre organizeazã luni 20 iulie, începând cu ora 13.00, o ceremonie militarã ºi religioasã pentru dezvelirea plãcilor comemorative de la cele douã monumente de pe Transfãgãrãºan, "Poarta Geniºtilor" ºi "Poarta Întâlnirii".

Cele douã monumente, reprezentative pentru ARMA GENIU, au fost reabilitate printr-o serie de lucrãri de restaurare desfãºurate în lunile mai ºi iunie a.c. de militarii geniºti din Forþele Terestre, în cadrul manifestãrilor dedicate împlinirii, pe 31 mai, a 150 de ani de la înfiinþarea armei geniu.

La festivitate vor participa reprezentanþi ai Statului Major al Forþelor Terestre, ai Diviziei 4 Infanterie "Gemina", autoritãþi locale ºi judeþene, precum ºi ofiþeri în rezervã ºi retragere care ºi-au pus, de-a lungul timpului, amprenta asupra evoluþiei acestei nobile arme, militari ai Brigãzii 10 Geniu ºi ai Batalionului 136 Treceri "Apulum", unitãþi direct implicate în lucrãrile de ambientare ºi montare a plãcilor comemorative.

Pe portalul Armata TV, la categoria "Documentare", se gãseºte un material video intitulat "Enigma Transfãgãrãºanului". Link: http://www.mapn.ro/armatatv/categoria7.php.

* * *
Istoria construcþiei Transfãgãrãºanului este strâns legatã de Arma Geniu, structuri reprezentative ale acestei nobile arme a Armatei României demarând lucrãrile la începutul anului 1970, sub comanda generalului Vasile ªICLARIU, comandantul Armei Geniu din acea perioadã. Coordonarea ºantierului din sectorul nordic, cuprins între ºoseaua Fãgãraº - Sibiu pânã la cota 2042 m, la intrarea în tunel, a fost misiunea colonelului, pe atunci, Nicolae MAZILU, comandantul Regimentului 52 Geniu "Alba-Iulia", iar pe sectorul sudic lucrãrile au fost executate de Regimentul 1 Geniu "Alexandru Ioan Cuza", comandat de colonelul ªtefan BEDIU.

Pentru construirea acestei capodopere, ce rivalizeazã cu marile drumuri din Alpi, s-au construit circa 4 milioane m3 de terasament, 290 de mii m3 de fundaþii, 598 de mii m3 de suprastructuri de macadam, 290 de mii m3 de zidãrie, 830 de lucrãri transversale, 27 de viaducte ºi poduri deosebit de rezistente, s-au folosit peste 6 milioane de kilograme de explozibil, iar utilajele ºi maºinile au consumat mai bine de 18 milioane de motokilometri ºi 316 mii de motoare.

Aproape 40 de morþi ºi tot atâþia rãniþi au constituit jertfa pe care Munþii Fãgãraº au cerut-o pentru fãurirea acestei opere de artã, o magistralã a înãlþimilor ce impresioneazã prin mãreþie ºi spectaculozitate.

Poarta Geniºtilor marcheazã momentul în care, în martie 1971, geniºtii s-au dovedit a fi mai puternici decât stânca, deschizând drumul Transfãgãrãºanului.

Poarta Întâlnirii marcheazã locul în care, la 16 august 1971, echipele care lucrau la acest tronson au realizat joncþiunea.