MApN
Ministerul Apărării Naţionale
Direcţia Informare şi Relaţii Publice
E-mail: presamapn@mapn.ro
Contact: 021-319.60.22
Nr. 330
Transfãgãrãºan - 35 de ani de la inaugurare

Ceremonia militarã pentru împlinirea a 35 de ani de la inaugurarea Transfãgãrãºanului se va desfãºura duminicã, 20 septembrie, începând cu ora 12.00, la Bâlea Lac (DN7C - la cota 2030 metri).

Activitatea este organizatã de Ministerul Apãrãrii Naþionale, cu sprijinul Asociaþiei Profesionale de Drumuri ºi Poduri, filiala Braºov, ºi al Asociaþiei Naþionale a Cadrelor Militare în Rezervã ºi în Retragere.

La ceremonie vor participa secretarul de stat Dan Tãtaru, locþiitorul ºefului Statului Major al Forþelor Terestre, general-maior Ion Pâlºoiu, foºti militari din Regimentul 52 Geniu "Alba-Iulia", care au realizat sectorul nordic, ºi din Regimentul 1 Geniu "Alexandru Ioan Cuza", care au realizat sectorul sudic, foºti specialiºti civili în construcþii, reprezentanþi ai Ministerului Apãrãrii Naþionale, ai Asociaþiei Naþionale a Cadrelor Militare în Rezervã ºi în Retragere, ai Asociaþiei Naþionale a Veteranilor de Rãzboi ºi ai autoritãþilor publice locale.

Pe portalul Armata TV, la categoria "Documentare", se gãseºte un material video intitulat "Enigma Transfãgãrãºanului". Link: http://www.mapn.ro/armatatv/categoria7.php.

* * *

Patru ani le-a trebuit specialiºtilor militari ºi civili pentru a construi unul dintre cele mai spectaculoase drumuri din România, care traverseazã Munþii Fãgãraº, cel mai înalt lanþ muntos din þara noastrã.
Specialiºtii, ca de altfel ºi instituþia militarã, sunt îndreptãþiþi sã fie mândri de realizarea lor ºi sã aminteascã generaþiilor actuale cã armata ºi-a fãcut datoria în mod constant, indiferent de natura misiunilor încredinþate.
Pentru realizarea acestei lucrãri de excepþie, ce rivalizeazã cu marile drumuri din Alpi, s-au executat circa 4 milioane metri cubi de terasament, 290 de mii metri cubi de fundaþii, 598 de mii metri cubi de suprastructuri de macadam, 290 de mii metri cubi de zidãrie, 830 de lucrãri transversale, 27 de viaducte ºi poduri deosebit de rezistente, s-au folosit peste 6 milioane de kilograme de explozibil, iar utilajele ºi maºinile au consumat mai bine de 18 milioane de motokilometri.
Peste 40 de morþi ºi rãniþi au constituit jertfa pe care Munþii Fãgãraº au cerut-o pentru o asemenea magistralã a înãlþimilor, ce impresioneazã prin mãreþie ºi spectaculozitate.