MApN
Ministerul Apărării Naţionale
Direcţia Informare şi Relaţii Publice
E-mail: presamapn@mapn.ro
Contact: 021-319.60.22
Nr. 150
COMUNICAT DE PRESĂ

Statul Major al Forțelor Aeriene organizează, joi, 17 iunie, ceremonialuri militare cu prilejul împlinirii a 100 de ani de la efectuarea primului zbor cu un aparat proiectat în România de către Aurel Vlaicu.

La Școala de Aplicație pentru Forțele Aeriene "Aurel Vlaicu" de la Boboc, începând cu ora 09.30, se organizează Ziua Porților Deschise, în cadrul căreia se vor desfășura o ceremonie de decorare a Drapelului de luptă al Școlii și, de la ora 14, un miting aviatic.

În București, la centrul comercial AFI Cotroceni, construit pe locul aerodromului Cotroceni - locul unde s-a efectuat primul zbor cu aparatul "Vlaicu I", la ora 10.00, va fi o ceremonie de dezvelire a unei plăci omagiale.

În holul centrului comercial, Muzeul Aviației va expune modelul planorului "Aurel Vlaicu 1909" și al aeroplanului "Vlaicu II", reproduse în mărime naturală.

Aeronave militare, aparținând Bazei 90 Transport Aerian și Școlii de Aplicație pentru Forțele Aeriene, vor survola Câmpul Cotrocenilor pentru a transmite salutul de onoare ilustrului înaintaș, simbolizând totodată preluarea ștafetei și continuarea tradiției aeronauticii românești.
* * *
Aurel Vlaicu a realizat aeroplanul "Vlaicu I", în anul 1910, cu sprijinul guvernului român de la acea vreme, care i-a acordat permisiunea de a-l construi la Arsenalul Armatei, unde era angajat ca inginer. Ministerul de Război se obliga, prin contract, să asigure materialele necesare și să cumpere motorul cu condiția ca aparatul să devină proprietatea Armatei Române. A fost ales motorul rotativ de tip "Gnôme", care dezvolta o putere de 50 CP. Vlaicu a încheiat construcția aparatului la sfârșitul lunii mai 1910. Aeroplanul cântărea 300 kg cu pilot cu tot și era propulsat de două elice, care se roteau în sens invers.

Primul zbor a avut loc la 17 iunie 1910, pe terenul de la Cotroceni. "Vlaicu I" a zburat pe o distanță de 50 m, la o înălțime de 3-4 m de sol. Au urmat alte câteva demonstrații pe cerul Bucureștiului, Aurel Vlaicu reușind să se ridice până la 50 m înălțime. La 13 august 1910, o comisie militară a asistat la două zboruri care s-au dovedit decisive pentru viitorul aparatului "Vlaicu I" și al constructorului său. Considerându-l util pentru misiuni de supraveghere, comisia a recomandat înființarea unei secții speciale pentru construit avioane în cadrul Arsenalului Armatei, secție pusă sub conducerea inginerului Aurel Vlaicu.

În septembrie 1910, avionul a îndeplinit prima misiune de luptă din istoria aviației militare române. Cu ocazia manevrelor ce au avut loc în Oltenia, Aurel Vlaicu a transportat un document de la Slatina la Piatra Olt, zburând la o înălțime de 500 m, în 35 de minute. La 17 octombrie 1910, Ministerul de Război a organizat un zbor demonstrativ, pentru public, la Hipodromul Băneasa.