MApN
Ministerul Apărării Naţionale
Direcţia Informare şi Relaţii Publice
E-mail: presamapn@mapn.ro
Contact: 021-319.60.22
Nr. 340
MESAJUL șefului Direcției informare și relații publice a MApN cu prilejul împlinirii a 27 de ani de informare și relații publice în Armata României

Armata României a fost una dintre primele instituții guvernamentale din România post-decembristă care a înțeles importanța comunicării publice, atât pentru asigurarea dreptului fundamental la informare al cetățenilor, cât și pentru proiectarea imaginii instituției în spațiul public pe coordonate profesioniste, moderne, eficiente.

La 30 octombrie 1993, lua ființă Direcția de informare și relații publice, prima structură profesionistă de comunicare publică din aparatul guvernamental românesc al vremii, o instituție care și-a demonstrat, încă de la apariție, capacitatea de a asigura Armatei României o voce puternică și coerentă în spațiul public intern și internațional.

Întreaga evoluție a armatei noastre după anul 1989, transformările succesive prin care a trecut, modelarea sa într-o structură profesionistă, modernă și adaptată rigorilor nord-atlantice, au fost documentate și prezentate într-un mod eficient în spațiul public de echipe puternice de ofițeri de informare și relații publice, de jurnaliști militari dedicați și talentați, de specialiști militari care au fost îndrumați, sprijiniți și antrenați pentru a prezenta public, prin interacțiunea cu mass-media, povestea Armatei României.

În anii de pionierat, direcția centrală de comunicare a MApN a beneficiat de experiența, entuziasmul și priceperea unor profesioniști de marcă, ce aveau să-și pună amprenta nu doar asupra dezvoltării relațiilor publice militare, ci a întregului domeniu al comunicării publice românești. Lor li se datorează, spre exemplu, prima pagină de internet a unei structuri guvernamentale din România – www.mapn.ro, sau primele manuale și instrucțiuni de comunicare publică. Tuturor înaintașilor noștri le transmitem recunoștința și respectul nostru, al celor care le ducem mai departe tradițiile.

Cotele ridicate de încredere cu care românii investesc în mod constant militarii se datorează curajului, profesionalismului, seriozității, spiritului de sacrificiu, solidarității, loialității față de țară, respectului față de valorile naționale ale fiecărui militar. Profesioniștii din sistemul de relații publice au fost cei care au facilitat și potențat interacțiunile militarilor români cu publicul, dar au contribuit, prin munca lor, în mod direct la consolidarea investiției de încredere a societății românești în armata sa.

Specialiștii DIRP au continuat să deschidă, an de an, noi și noi ferestre către spațiul public, inclusiv în domeniul comunicării on-line, prin intermediul platformelor social media, pe care le-a abordat cu mult curaj, dar și cu pricepere, reușind să mențină la un nivel ridicat contactul dintre sistemul militar și audiențele tinere, care consumă cu predilecție informație prin intermediul acestor canale moderne de comunicare și interacțiune.

Toate acestea au permis instituției militare să fie percepută ca o instituție inovatoare și perfect adaptată la nou, în constantă legătură cu audiențele vizate și cu publicul larg. Numeroasele pagini oficiale ale structurilor militare centrale și ale marilor unități din țară, apărute cu respectarea regulilor de comportament în mediul online, au generat o vizibilitate ridicată a armatei în mediul virtual, situând MApN în topul ministerelor din România ce și-au dezvoltat și consolidat prezența pe platformele online (bloguri, videobloguri, conturi pe rețelele de socializare și de foto/video-sharing).

În contextul pandemiei COVID-19 din acest an, sistemul de informare și relații publice s-a aflat în permanență la datorie, toate acțiunile desfășurate de structurile Armatei României de sprijinire a autorităților și a sistemului medical românesc fiind atent documentate și ulterior mediatizate pe toate canalele oficiale gestionate atât la nivel central, cât și local. La acest efort uriaș a contribuit personalul responsabil cu activitatea de informare și relații publice de la marile unități și unități din țară, jurnaliștii militari care au lucrat permanent alături de comunicatorii desemnați de comandanți, toate acestea contribuind atât la satisfacerea nevoii de informare publică a cetățenilor, cât și la creșterea încrederii populației în autorități, fapt extrem de important în contextul crizei sanitare prin care trece societatea românească.

Mai mult decât atât, sistemul de comunicare gestionat de DIRP cu sprijinul rețelei de ofițeri de relații publice a contribuit și contribuie în continuare la informarea populației cu privire la respectarea măsurilor de limitare a răspândirii noului coronavirus. Astfel, sfaturile specialiștilor din sistemul medico-militar sunt transmise în mod oportun direct către populație, prin canalele oficiale din social media, sau mijlocit, prin intermediul mass-media ilitare și civile, contribuind astfel la o mai bună informare a populației.

La acest efort au contribuit, așa cum spuneam, presa militară și jurnaliștii militari care au documentat cu celeritate activitățile MApN atât la nivel național, cât și internațional, în special acolo unde accesul public a fost limitat ca urmare a restricțiilor sanitare. Acest lucru a permis ca televiziunile și posturile de radio să poată beneficia de materiale jurnalistice de calitate, profesionist realizate și transmise cu rapiditate, astfel încât activitățile armatei în cadrul efortului național de combatere a pandemiei să fie corect reflectate în spațiul public.

Noile provocări generate de propagarea informațiilor false, fenomen intensificat în special după criza din Ucraina din anul 2014 și accentuat în ultimii ani odată cu diversificarea rețelor de socializare și apariția unor surse de informare atipice, au făcut ca DIRP să caute, cu rapiditate, un răspuns adecvat. În acest sens, Direcția a stabilit principii de acțiune concrete, care să faciliteze un proces constant și oportun de informarea cu privire la activitățile tuturor structurilor militare atât la nivel central, cât mai ales descentralizat, încurajând interacțiunea cu publicul și mass-media pe canalele de comunicare tradiționale sau prin platformele social media.
În paralel, au fost implementate proceduri de îmbunătățire a comunicării interne, pentru asigurarea informațiilor relevante pentru întregul personal al ministerului, pe teme referitoare la activitățile curente, precum și la modul de gestionare, la nivel individual, a riscurilor asociate fenomenului dezinformării și răspândirii știrilor false.

Nu în ultimul rând, DIRP a susținut necondiționat conturarea unui concept de comunicare strategică la nivel instituțional și guvernamental, ca instrument de coordonare a mesajelor strategice și de contracarare a dezinformării cu impact strategic, pe baza expertizei provenind din efortul conceptual, dar și practic, apărut la nivelul Alianței Nord-Atlantice cu privire la importanța StratCom (Strategic Communication) și transpus deja în legislația specifică la nivelul MApN.

Având în vedere că acest fenomen, resimțit pe deplin la începutul lui 2020, a fost potențat prin suprapunerea cu dezinformarea legată de pandemia de COVID-19, la nivelul MApN a fost luată decizia de a intensifica efortul de contracarare a știrilor false prin operaționalizarea unei platforme dedicate - InfoRadar - Portalul știrilor corecte, disponibilă direct de pe site-ul ministerului, la adresa https://www.mapn.ro/inforadar/.

Platforma „Inforadar” va fi un portal al știrilor corecte, dar și un instrument de educare pentru fiecare, în calitate de consumator de informație, fie prin intermediul presei, fie direct din mediul online. Inforadar își propune să se dezvolte în timp, pe măsură ce vor fi identificate noi teme care, pe baza unor informații oficiale, să fie în mod corect transmise publicului. Știm că puterea stă în cei mulți. În lupta cu dezinformarea, puterea adevărului stă și în fiecare dintre noi. Împreună putem stânge rândurile pe frontul luptei nevăzute cu dezinformarea și știrile false, din ce în ce mai prezente în mediul informațional din România.

La ceas aniversar, doresc să mulțumesc tuturor celor care, cu pasiune și pricepere, au pus cărămizi la construcția acestui edificiu reprezentat de structura centrală de comunicare a MApN și care au făcut posibilă acumularea unor experiențe și a unor bune practici de-a lungul acestor 27 de ani, truditori pe altarul cuvintelor, oameni care au lucrat și lucrează în structurile de relații publice centrale și în teritoriu, oameni care au au activat sau se regăsesc în prezent în redacțiile de presă militară!

La mulți ani Direcției informare și relații publice!
La mulți ani personalului responsabil cu activitatea de informare și relații publice din Armata României!

Șeful Direcției informare și relații publice
Colonel Constantin Spînu