MApN
Ministerul Apărării Naţionale
Direcţia Informare şi Relaţii Publice
E-mail: presamapn@mapn.ro
Contact: 021-319.60.22
Nr. 240
Primul elicopter navalizat intrã în serviciul Forþelor Navale Române

Intrarea primului elicopter tip IAR 330 PUMA NAVAL în serviciul Forþelor Navale Române va fi marcatã printr-un ceremonial militar ºi religios, care se va desfãºura vineri, 13 iulie 2007, începând cu ora 10.00, în Portul militar Constanþa.

Programul de înzestrare a Forþelor Navale cu elicoptere a început în mai 2005, când a fost semnat contractul de achiziþionare a trei elicoptere care vor deservi fregatele româneºti pe timpul desfãºurãrii misiunilor specifice.

Opt ofiþeri de marinã au obþinut brevetul de pilot în anul 2006, dupã ce au absolvit cursurile de pregãtire la ªcoala de Aplicaþie a Forþelor Aeriene de la Bobocu. Piloþii au continuat pregãtirea în cadrul Bazei 90 Transport Aerian de la Otopeni. În paralel, s-a desfãºurat instruirea personalului tehnic care va deservi elicopterele navalizate.

Din luna februarie ºi pânã în iunie 2007, elicopterul naval a fost testat în condiþii meteo diverse, la sol ºi la bordul fregatelor. Pe timpul testelor, aparatul a fost supus unor solicitãri specifice mediului marin ºi misiunilor pe care le va îndeplini. Dupã parcurgerea acestora, a urmat omologarea elicopterului de cãtre o comisie mixtã, formatã din reprezentanþi ai Ministerului Apãrãrii ºi ai firmei producãtoare, IAR Ghimbav.

Jurnaliºtii interesaþi sã participe la ceremonial vor fi aºteptaþi la intrarea în Portul militar de cãtre reprezentanþii compartimentului relaþii publice, vineri, 13 iulie 2007, începând cu ora 09.30.
* * *
Primele elemente de aviaþie în Marina Românã dateazã din iunie 1920, când câþiva ofiþeri de marinã au fost chemaþi pentru a lua în primire 12 hidroavioane care reprezentau capturi de rãzboi din campania anului 1919. Hidroavioanele au fost revizuite în Arsenalul aeronautic de la Cotroceni - Bucureºti, dupã care au fost trimise cu trenul în portul Constanþa, unde s-a constituit Grupul de Aviaþie Maritimã, aflat sub comanda cãpitanului Constantin Negru.

Primul zbor cu un hidroavion s-a executat la 21 iulie 1920, în portul Constanþa. Având în vedere cã portul Constanþa nu prezenta condiþii prielnice pentru activitatea de zbor a hidroavioanelor, datoritã activitãþii portuare intense, Hidroaviaþia româneascã a fost dotatã cu o bazã pe lacul Siutghiol, în partea de nord a oraºului Constanþa. În dotarea Hidroaviaþiei au intrat apoi hidroavioanele S 55, care în aproximativ 15 ani de exploatare nu au avut nici un accident. În timpul celui de-al doilea rãzboi mondial, hidroaviaþia românã nu a pierdut nici un aparat în confruntãrile directe cu inamicul.