Direcţia instanţelor militare
SCURT ISTORIC
Primele reglementări moderne de natură juridico-militară, constituite în adevărate coduri ale justiţiei militare, datează din perioada 1831-1832 şi le găsim incluse în capitolul al IX-lea din Regulamentul Organic al Munteniei, intitulat Aşezământul ostăşesc pentru straja pământenească a Valahii, mai precis în partea a IV-a, denumită Aşezământul judecătoresc şi disţiplinesc, respectiv în Regulamentul Organic al Moldovei (capitolul al VII-lea, titlul IV), sub denumirea de Condica militară pentru straja pământenească a prinţipatului Moldovei - Aşezământul de judecată şi disţiplină.
Cele două coduri reglementau modalităţile de administrare a justiţiei pentru militarii care comiteau abateri sau infracţiuni, organizarea judecătorească, competenţele şi pedepsele ce puteau fi aplicate.
Ulterior, în 1852, în timpul domnitorului Barbu Dimitrie Ştirbei, la Bucureşti a fost emisă Condica penală ostăşească cu procedura ei cu osebit supliment pentru starea de împresurare, rămasă, după Unirea Principatelor din 1859, singura lege de organizare şi administrare a Justiţiei Militare.
Procesul dezvoltării Justiţiei Militare a continuat cu adoptarea Legii de organizare a puterii armatei din anul 1868, care a făcut posibilă adoptarea prin Decretul nr.828 din 5 aprilie 1873 a Condicelui de justiţie militară.
Deşi a fost modificat în mai multe rânduri, Codicele de justiţie militară a rămas în vigoare timp de 64 de ani, respectiv până la 20 mai 1937, când a fost adoptat un nou Cod al justiţiei militare.
Asemănător vechiului Cod şi cel din 1937 a suferit de-a lungul timpului numeroase modificări. În perioada regimului totalitar, cele patru cărţi din compunerea Codului au fost abrogate treptat, iar începând cu 01.01.1969, data intrării în vigoare a noului Cod penal, infracţiunile săvârşite de militari au fost incluse în conţinutul acestuia.
Ulterior, reglementările în această materie au urmat, inclusiv în perioada de după decembrie 1989, modificările impuse de reforma sistemului judiciar în ansamblul său.
Direcţia instanţelor militare, denumită iniţial Direcţia Tribunalelor Militare, a fost inclusă în structura organizatorică a Ministerului Justiţiei, iar ulterior şi în structura Ministerului Apărării Naţionale sau, uneori, numai în structura organizatorică a acestui din urmă minister.
Actualmente, Direcţia instanţelor militare este una dintre structurile care se regăsesc în subordinea nemijlocită a ministrului apărării naţionale şi se află în coordonarea metodologică a Ministerului Justiţiei.
Potrivit legii Direcţia instanţelor militare asigură managementul funcţiilor militare la nivelul instanţelor militare şi acţionează, împreună cu structurile de resort din Ministerul Apărării Naţionale, pentru compatibilizarea sistemului jurisdicţional militar cu cel din statele membre NATO.
CONDUCERE
- General de brigadă (Just. Mil.) VASILACHI C. CONSTANTIN - director
- Colonel (Just. Mil.) BĂLAN L. MIRELA - director adjunct
Program de audienţe
a) la directorul Direcţiei Instanţelor Militare - miercurea, între orele 14.00 - 16.00;
b) la directorul adjunct al Direcţiei Instanţelor Militare - marţea, între orele 14.00 - 16.00.
NOTĂ: Nu se organizează audienţe în zile nelucrătoare.
BAZA LEGALĂ A ACTIVITĂŢII DIRECŢIEI
Direcţia instanţelor militare îşi desfăşoară activitatea în temeiul următoarelor acte normative:
- Legea nr. 346/2006 *** Republicată privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apărării Naţionale;
- Legea nr. 304/2004*** Republicată privind organizarea judiciară;
- Legea nr.303/2004 *** Republicată privind statutul judecătorilor şi procurorilor;
- Hotărârea Guvernului nr. 652/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei;
- Hotărârea Guvernului nr. 554/2006 privind stabilirea numărului maxim de posturi pentru instanţele militare;
- Legea nr. 98/ 2016 - Legea achiziţiilor publice;
- Hotărârea Guvernului României nr. 1155/2014 pentru aprobarea Strategiei de dezvoltare a sistemului judiciar 2015 - 2020;
- Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice;
- Legea 500/2002 privind finanţele publice.
ORGANIZARE ŞI ATRIBUŢII
A. Organigramă
Direcţia instanţelor militare are în compunere trei birouri, iar în subordine o secţie economico-administrativă, adaptate specificului activităţii pe care le desfăşoară, asigurând economico-financiar şi administrativ instanţele militare.
Potrivit prevederilor art. 25 din Hotărârea Guvernului nr. 652/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei, Direcţia instanţelor militare se află în coordonarea metodologică a Ministerului Justiţiei şi realizează, pe linie profesională, sarcinile care decurg din aceasta.
B. Atribuţii
În calitatea sa de structură aflată în subordinea nemijlocită a Ministerului Apărării Naţionale, potrivit domeniului de responsabilitate instituit prin art. 21 din Legea nr. 346/2006 *** Republicată privind organizarea şi funcţionarea acestuia, Direcţia instanţelor militare asigură managementul funcţiilor militare la nivelul instanţelor militare şi coordonează, împreună cu structurile de resort din Ministerul Apărării Naţionale, activităţi internaţionale pentru compatibilizarea sistemului jurisdicţional militar cu cel din celelalte state membre N.A.T.O. Responsabilităţi în domeniul specific decurg şi din Legea 500/2002 privind finanţele publice.
În conformitate cu dispoziţiile art. 44 alin. (2) din Legea nr. 304/2004 *** Republicată privind statutul judecătorilor şi procurorilor, Direcţia instanţelor militare, prin directorul acesteia, are calitatea de ordonator terţiar de credite pentru instanţele militare, îndeplinind atribuţiile specifice.
Pentru soluţionarea unor petiţii care au ca obiect identificarea şi transmiterea documentelor (xerocopii) ce privesc condamnările cu caracter politic sau unele măsuri administrative (strămutare, domiciliu obligatoriu, internare în colonii de muncă), dispuse în perioada 06.03.1945-21.12.1989, trebuie avut în vedere următoarele aspecte:
- toate dosarele care privesc persoanele internate într-o colonie de muncă, private de libertate în vederea efectuării unor cercetări, judecate şi condamnate de o instanţă militară şi documentaţia ce privea unele măsuri administrative (strămutare, domiciliu obligatoriu), dispuse de către fostul M.A.I., în perioada 06.03.1945-22.12.1989, au fost predate în custodia Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, cu sediul în Bucureşti, strada Matei Basarab nr. 55-57, Sector3, cod 030672, tel. 0374.189.161, conform prevederilor H.G. nr. 731/2006;
- copii ale hotărârilor pronunţate de instanţele militare în perioada sus-menţionată, pot fi obţinute de la arhivele militare deţinute de U.M.02405 Piteşti.
Direcţia Instanţelor Militare nu deţine hotărârile pronunţate în dosarele penale de instanţe militare sau civile ori alte documente/evidenţe, referitoare la astfel de cauze, precum şi la măsuri de orice natură dispuse de autorităţi înainte de 22.12.1989.
Pentru scurtarea termenelor de răspuns prevăzute de art. 61 şi 8 (2) din O.G.27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, aprobată, cu modificări şi completări prin Legea 233/2002, este recomandabil ca memoriile care privesc dosarele şi problematica descrisă mai sus, să fie transmise către C.N.S.A.S. şi/sau către U.M. 02405 Piteşti.
INFORMAŢII DE CONTACT